Clavichord
Music from the
Danish Golden Age
Organisten Mads
Damlund demonstrerer
det yderst dynamiske clavichord-instrument på
denne CD. I booklet'en skriver han bl.a.:
I sit værk "Musicalisches Lexicon",
Leipzig 1732, skriver Johann Gottfried Walther:
"Clavicordo (ital.) Clavichordium (lat.) qs. Clavis chordarum.
Dette velkendte instrument er, så at sige, alle musikeres
første grammatik.
Den som mestrer dette, kan også spille godt på spinet,
cembalo, positiver og orgler".
Klaver, claveer,
clavier, klavichordium, clavichord. Kært barn har mange
navne, og i 1700-tallet var clavichordet et yderst afholdt
instrument.
Det lille instrument er som skabt til at øve sig og spille
på i en stue
eller i mindre rum. Dets tone er ikke særlig kraftig, men har
til gengæld
et væld af nuancer, fra det svagest tænkelige pianissimo
til mezzoforte.
Clavichordet har ligesom et cembalo tangenter og
strenge, men lyden
bliver frembragt ved, at man med en tangent presser en metalstift op
og holder
den mod et strengepar. Det giver fuld kontrol over tonen og mulighed
for at lave vibrato.
Man kan på nogle instrumenter spille forskellige toner med
samme strengepar
(bundet clavichord) og således have færre strenge at
stemme. Clavichordet blev
opfundet i middelalderen og blev udviklet, så det mod
slutningen af 1700-tallet nåede
sit højdepunkt i størrelse og omfang. Samtidig opstod
et særligt repertoire,
hvor clavichordets udtryksmuligheder passede perfekt til tidens
følsomme,
dramatiske og intense musiksmag. Omkring århundredeskiftet
blev
hammerklaveret mere og mere udbredt, og på længere sigt
trængte det
clavichordet helt i baggrunden, men når man i 1700-tallet talte
om et "klaver",
var det generelt et clavichord, man mente.
Operaen i
København ejede mod slutningen af det 18. århundrede
omkring
20 clavichorder, og i det hele taget var instrumentet at finde i de
fleste
bedre hjem både instrumenter bygget af de henved ti
kendte, aktive
københavnske clavichordbyggere, og instrumenter importerede
fra
Tyskland, primært Hamburg. På trods af at det meste er
gået til i mange brande
og Københavns bombardement, har Musikhistorisk Museum en
stor
clavichordsamling, der vidner om, hvor populært instrumentet
engang var.
Indholdet
på denne CD præsenterer musik, som den kunne have lydt i
et
hjem i København omkring slutningen af 1700-tallet, der kan
betegnes
som begyndelsen af den danske guldalder. Hovedvægten er lagt
på J. A. P. Schulz,
og desuden er der værker af to af hans kollegaer ved operaen i
København,
J. G. Naumann og F. L. Æ. Kunzen.
Læs videre i CD'ens booklet...
Fotos: Jesper Jørgensen
Indhold
af CD'en:
Johann Abraham
Peter Schulz (1747-1800):
Six
diverses piéces opus 1
Johann Gottfried
Naumann (1741-1801):
Fra
operaen "Orpheus og Eurydike", arrangeret af F. L. Æ.
Kunzen
Friedrich Ludwig
Æmilius Kunzen (1761-1817):
Divertimento,
Poco adagio, Rondo
Johann Abraham
Peter Schulz:
Sonate i
Eb-dur opus 2
Tilbage til den samlede oversigt