Un buen día
Un
buen día
En god dag - en skønne dag...
"Dét
var en god dag for guitaren", sagde min gamle
konservatorielærer, guitaristen Erling Møldrup,
efter en koncert jeg spillede i Katuaq - kulturhuset i
Grønlands hovedstad Nuuk i 2010. Det var da
over 10 år siden, vi havde set hinanden.
Det
år besøgte jeg både Grønland og Cuba for
første gang. Mit møde med Cuba var intenst og
varmt.
Jeg rejste fra Havana ud til den smukke og poetiske by
Guantánamo via det livlige Santiago for at spille
koncerter.
I Grønland landede jeg 14 dage efter i 14 graders frost og
høj sne.
Grønlændere
og cubanere virker umiddelbart ganske forskellige som
folkefærd, og dog - for mig er der
en klar lighed i deres måde at forbinde sig med hinanden og
naturen på. Deres måde at skabe kontakt til
det væsentlige har fælles træk.
En
grønlænder, der ser på fjeldet og havet, minder om
en Cubaner, der stiller sig til rådighed for kulturen
og naturen, han er omgivet af.
Begge
steder møder jeg accepten af foranderlighed. I Grønland
lader man ofte vejret sætte dagsordenen for dagen!
I koncertsalen i Santiago gik det elektriske lys pludselig ud 5
minutter før jeg skulle på scenen. Det var helt
normalt,
og publikum tog ventetiden med den største
selvfølgelighed.
Kommunikationen
blandt grønlændere synes ofte præcis og dynamisk.
Måden hvorpå øjnene inddrages berører
mig.
Cuba råber, synger og danser sig ind i mit sind, og fra jeg
lander i lufthavnen i Havana, bliver jeg rusket vågen og
sansende.
Med andre ord forbinder de to steder sig i mig.
En del af
de værker, der er på denne cd Un buen día,
arbejdede Erling Møldrup og jeg også med i
undervisningen
på konservatoriet. Til forskel fra tidligere blev jeg under
cd-forberedelserne opmærksom på hans detaljerede
præcision i forhold til formidlingen af musikalske og tekniske
anvisninger. Under min proces med værkerne og
cd'en gik Erling Møldrup bort, og dog vedblev han at synes
present nærværende.
Med
værkerne fra barokken mærkes tiden - den langsomme
fremadskriden i S. L. Weiss' Tombeau, via J.S.
Bachs rastløse fuga, der søger, udvikler og
bevæger sig - og så til Frescobaldis transparente univers
i Aria con variazoni.
En anden
tidslighed er repræsenteret, når vi relaterer med nuet. I
Brouwers to smukke stykker står tiden stille omkring
barnets vugge - Cancion de cuna - og den elskedes øjne - Ojos
brujos.
I
Villa-Lobos' Choros mærker vi livet bevæge sig med
erkendelsen af, at vi alle er båret af det samme: glæde,
sorg og
en genkendelighed. Det samme gør sig gældende i Lauros
tre valse, der er tilegnet hans niece Tatiana og hans datter
Natalia.
Yacambú bærer ikke som sådan en dedikation - men
en hyldest til det nære og umiddelbare synes mig at være
åbenbart.
Og som min første cd "El Llanto de la Guitarra" slutter denne
også med et stykke, der efterlader lytteren med en
følelse af
lethed - Tango en skaï af den franske guitarist Roland Dyens.
Titlen
på cd'en betyder på spansk både En god dag - og En
skønne dag, hvilket for mig repræsenterer nydelse og
håb.
Med musikken på denne cd ønsker jeg at vække
nydelse og håb hos lytteren.
Mikkel Andersen
Foto: Jesper Jørgensen
Indhold af cd'en
Heitor
Villa-Lobos (1887-1959):
1.
Mazurka-Choro
2. Schottisch-Choro
3. Valsa-Choro
4. Gavota-Choro
5. Chorinho
Silvius Leopold
Weiss (1686-1750):
6.
Tombeau sur la morte de monsieur comte de Logy
Johann Sebastian
Bach (1685-1750):
7. Fuga
BWV 1000
Joaquin Turina
(1882-1949):
8.
Fandanquillo
Antonio Lauro
(1917-1986):
9.
Tatiana
10. Yacambú
11. Natalia
Frescobaldi
(1583-1643):
12. Aria
con variazioni
Leo Brouwer
(1939-):
13.
Drume negrita - canción de cuna
14. Ojos brujos
Roland Dyens
(1955-2016):
15.
Tango en Skaï