STORSTRØMS KAMMERENSEMBLE
Svend Melbye
fløjte
Eva Åberg klarinet
Gunnar Eckhoff fagot
Paul Terracini trompet
Mette Franck harpe
Helen Davies harpe
Jakob Westh klaver
Søren Elbæk violin
Piotr Zelazny viola
Anne Turner cello
Dirigent
Henrik Vagn Christensen
Orgel
Eva Feldbæk
De, hvem
Musikkens Kunst ligger paa Sinde, bør ved enhver Lejlighed
kundgøre den
ligefremme Lære, at Musik er en Kunst, hvortil der skal lyttes,
hvorunder man skal
oplade den Sans, som kaldes Hørelsen, og til hvilken der
hverken hører Billeder, Blomster,
Fagter eller Filosofi. Kloge ord, som dog ikke umuliggør
enkelte oplysende bemærkninger
til musik. Måske kan de undertiden hjælpe lytteren med
netop at lytte.
Carl Nielsen fra bogen "Levende Musik"
SUSÅLANDET -
det naturskønne område på Sjælland,
der omkranser Susåen - har været
inspirationskilden til denne cd, der indeholder værker
af danske komponister.Udgangspunktet er værket "Syv
vignetter fra Susålandet" af Hans-Henrik
Nordstrøm. Han er oprindeligt uddannet som
basunist, bor ved Tyvelse - midt i Susålandet - og
arbejder nu udelukkende som komponist. Siden 1988 har han
skrevet musik for orkester, kammerensembler og kor samt
værker for klaver og orgel. "Syv vignetter fra
Susålandet" rummer syv små musikstykker, der
på meget forskellig måde gengiver
naturoplevelser, stemninger og indtryk fra egnen omkring
Susåen med dens ådale, søer, skove,
stendysser, fugle og dyr. Om værkerne i
øvrigt på denne cd skriver Hans-Henrik
Nordstrøm: "Carl Nielsen er
den helt store skikkelse i dansk musik. Han opholdt sig
indimellem på Fuglsang hos familien Neergaard,
når Københavns larm og intrigerne blev for
meget. I det østlollandske landskab tæt ved
Guldborgsund fandt han fred til at kunne komponere. Det blev
til seks betydelige symfonier, tre instrumentalkoncerter, en
del kammermusik, musikdramatiske værker og utallige
danske sange. Til Helge Rodes skuespil "Moderen" skrev han i
1921 scenemusikken, der rummer et par fine satser som Tro
og Håb spiller, Børnene leger og
Tågen letter. Skuespillet blev skrevet i
anledning af genforeningen med Sønderjylland i 1920,
og emnevalget skal ses i lyset heraf - f.eks. de to
allegoriske personer "Tro" og "Håb".
Om "Syv vignetter fra
Susålandet skriver Suså Kommunes borgmester Poul
Erik Sørensen: "Syv vignetter fra
Susålandet er komponeret med Susålandets
naturoplevelser som inspirations-kilde. Susålandet,
der jo indeholder en lang række perler i form af natur
og kultur, har nu fået tilføjet endnu syv til
denne "perlerække".
Emil Hartmann var en dansk komponist, som egentlig
var mere kendt i udlandet end herhjemme. Han kom til at
stå lidt i skyggen af den altdominerende Niels W. Gade
og faderen J.P.E. Hartmann, som var den anden store
komponistskikkelse på den tid. Emil Hartmann skrev
musik i næsten alle genrer, men gennem sit
mangeårige virke som organist ved Christiansborg
Slotskirke havde kirkemusikken hans særlige interesse.
Hans Serenade op.24 er skrevet for klarinettrio
(klarinet, cello og klaver) og er et ægte romantisk
musikværk.
Noget anderledes med Lille Sommertrio fra 1957 af
Knud Jeppesen. Dette værk er ganske vist
også af lyrisk karakter, men dets beskaffenhed er af
lidt mere rationel art. Jeppesen er kendt både som
musikforsker og komponist. Han har undervist og dirigeret i
Tyskland og Østrig, og herhjemme er han nok mest
kendt for sin lærebog i kontrapunkt fra 1930. Som
komponist var han elev af Carl Nielsen, og han markerede sig
især som vokalkomponist med en række motetter og
solosange med klaver - men i Lille Sommertrio altså
også indenfor kammermusik.
Med Elegi for Orgel (1953-59) af Poul Rovsing
Olsen har vi forladt kammermusikken og begivet os ind i
Tyvelse Kirke med dets nye orgel fra 1995. Rovsing Olsen var
både musiketnolog og komponist. Han skrev i 1974 bogen
"Musiketnologi" og komponerede en lang række balletter
og operaer, en del orkester-, kammer- og vokalmusik samt
musik for klaver, harpe og orgel. Elegi er et fint eksempel
på sidstnævnte genre.
Og til sidst er vi tilbage i nutiden igen med Tilbageblik
I-II skrevet i 1995 til indvielsen af Tyvelse Kirkes nye
orgel. Det er mit andet orgelværk; det første
Srebrenica (1993) - efter den bosniske by - er skrevet til
organisten Eva Feldbæk. Tilbageblik I-II er af
en helt anderledes karakter og - som titlen angiver - af
mere eftertænksom og retrospektiv art. De to dele har
betegnelserne Tranquillo og Riflessivo.
Som det fremgår, er noget af den musik, der
præsenteres på denne indspilning, vitterligt
opstået ved Susåen. Andet har måske sin
rod på Fuglsang på Lolland, hvor både Emil
Hartmann og Carl Nielsen færdedes. Atter andet er
hermed bragt til Susåen, hvor det nok skal trives. For
der er musik i og ved Susåen!"
Susålandet strækker sig fra Sjællands
højeste punkt Gyldenløvshøj i nord til
Smålandshavet i syd, fra Fuglebjerg i vest og til
Præstø Fjord i øst. I dette område
udgør det mere end 14.000 år gamle
smeltevandssystem livsnerven i et net af søer, moser,
større og mindre åer og vandløb. Denne
mangfoldighed i mulige oplevelser afspejles i musikken.
Musik er i sit væsen abstrakt. Det gælder
også de syv vignetter; men alligevel kan man lytte
sig
frem til et væld af stemningsbilleder her fra
Susålandet, eller prøve helt at "glemme"
naturen - og
så blot nyde de skønne toner, hvorefter man
opdager, at så dukker stemningsbillederne op igen.
Komponisten har som udgangspunkt villet skildre nogle
naturoplevelser og indtryk, hvilket man må konstatere
er lykkedes til fulde, når man midt i den fortravlede
hverdag sætter sig tilbage og lytter til hans dejlige
musik.
Hans-Henrik Nordstrøm komponerede Syv vignetter fra
Susålandet i 1994 for
Suså kommune til Storstrøms Kammerensemble.
Værket præsenteres på denne CD
sammen med andre danske musikværker, der for de
flestes vedkommende også ud-
springer af sansning og oplevelser af naturen.
Suså Kommune er glad for på denne måde at
kunne give et lille bidrag til Susålandets lange
kulturhistorie."
Hans-Henrik
Nordstrøm:
Syv vignetter fra Susålandet
for fløjte, klarinet/basklarinet, fagot, trompet,
harpe, klaver, violin, viola og cello
Carl
Nielsen:
Fra "Moderen"
"Tro og Håb spiller" for fløjte og viola
"Børnene leger" for fløjte
"Tågen letter" for fløjte og harpe
Emil
Hartmann:
Serenade op. 24 for klarinet, cello og klaver
Knud
Jeppesen:
Lille Sommer-Trio for fløjte, cello og klaver
Poul Rovsing
Olsen:
Elegi for Orgel op. 29 A
Hans- Henrik
Nordstrøm:
Tilbageblik I-II for orgel
Indspillet
i Tyvelse Kirke 23.5.1996 samt på herregården Fuglsang,
Lolland, 13.-15.6.1996
Recording Engineer & Producer: Jesper Jørgensen
Orgel: Poul-Gerhard Andersen, 1995
Tilbage
til orgelsiden
Tilbage
til den samlede oversigt